בעסקת תמ"א, על שני סוגיה, יש מספר שלבים עיקריים. השלב הראשון וכנראה החשוב ביותר בתהליך הוא התאגדות הדיירים.

בעלי הדירות צריכים להיות מגובשים בינם לבין עצמם ולהבין את ההשלכות של פרויקט תמ"א על הדירה ועל החיים האישיים שלהם.

ברגע שהדיירים מגובשים, השלב הבא הוא בחירת נציגות דיירים. הנציגות אינה בהכרח ועד הבית של הבניין. יש עדיפות לכך שהנציגות תורכב מבעלי דירות שיש להם היכרות קודמת עם תחום הנדל"ן ובעלי דירות שהם מובילי דעה ויכולים להניע את יתר הדיירים לפעולה.

לאחר שנבחרה נציגות, הדיירים נדרשים למנות עו"ד שיצג אותם. ככלל עורך הדין של הדיירים מקבל את שכרו מהיזם ולכן הדיירים לא נדרשים לשלם עבור הייצוג. אנו ממליצים בחום לקחת רק עורך דין שמלווה דיירים בהתחדשות עירונית כדרך קבע ומנוסה בכך. בשלב זה מומלץ גם למנות חברת פיקוח הנדסי מטעם הדיירים. חברת הפיקוח אף היא מקבלת את שכרה מהיזם שייבחר ולכן אין עלות מצד הדיירים לשירות זה.

לאחר מכן ניתן לעבור לשלב בחירת היזם. בדרך כלל היזם ידרוש מהדיירים לחתום מולו על הסכם נון-שופ. הסכם נון-שופ קובע שהדיירים מאפשרים ליזם פרק זמן מסוים לבדוק את ביצוע העסקה מבחינה תכנונית וכלכלית ולהגיש הצעה מסודרת ומפורטת לביצוע הפרויקט. בתקופת זמן זו הדיירים מתחייבים שלא להתקשר עם יזם אחר. הסכם הנון-שופ הוא הסכם מקובל ונפוץ. מכל מקום, למרות שהוא מקובל ולגיטימי, על עורך הדין של הדיירים לבחון אותו ולחוות דעתו.

בקבוצת בראשית, אנו עושים את הבדיקה התכנונית והכלכלית בשלב מאוד מקדמי, וכך מתאפשר כבר בשלב מוקדם לצאת למכרז יזמים על-מנת לקבל הצעות ממספר יזמים במקביל. סוג זה של מכרז, ככל שהוא מנוהל היטב, יכול לחסוך לדיירים עד שנתיים של המתנה.

לאחר שנבחר היזם, מתנהל משא ומתן בין הדיירים ליזם עד להסדרת כל התנאים וניסוח הסכם סופי בין הדיירים ליזם. כשהחוזה הסופי מוכן, כל בעלי הדירות צריכים לחתום עליו כדי לתת לו תוקף.

לאחר שיש רוב נדרש של דיירים שחתומים על הסכם סופי מול היזם, 67% בתמ"א 38/1 (חיזוק ותוספת) ו-80% בתמ"א 38/2 (הריסה ובנייה), היזם מתחיל להוציא היתר בנייה. הוצאת היתר בנייה אורכת בממוצע כשנה עד שנה וחצי.
לאחר שמתקבל היתר הבנייה, היזם עולה על הקרקע והעבודות מתחילות. בתמ"א 38/1 (חיזוק ותוספת) העבודות נמשכות כשנתיים. בתמ"א 38/2 (הריסה ובנייה) העבודות נמשכות כשלוש שנים.

בסיום העבודות מתקבל אישור רשמי מהרשויות שהבניין מוכן למגורים.

מכאן ואילך, עורך הדין של הדיירים מוודא שהנכס החדש או התוספות לדירה הקיימת נרשמים כנדרש בטאבו. במקביל, השנה הראשונה שלאחר הבנייה מוגדרת כשנת בדק. במהלך שנת הבדק מתגלים לעיתים נזקים שלא היו גלויים כאשר אכלסו את הדירות או נזקים שנוצרו לאחר אכלוס הדירה (לדוגמא בשל תזוזות טבעיות של המבנה בשנה הראשונה שלאחר הבנייה). במהלך שנת הבדק המפקח מטעם הדייירים מטפל מסוג זה אל מול היזם.

קבוצת בראשית הינה חברה פרטית המתמחה בליווי דיירים וניהול פרויקטים של התחדשות עירונית מסוג תמ"א 38/1 (חיזוק ותוספת), תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה) או פינוי בינוי.

לכל שאלה ו/או הבהרה נוספת אתם/ן מוזמנים/ות לפנות אלינו במייל office@beresgitgroup.co.il או בטלפון 03-3741354.